Disebalik
wujudnya pandangan yang memudahkan urusan urusniaga seperti yang dibincangkan,
terdapat beberapa golongan kini menggunakan kelonggaran dalam masalah ini untuk
melakukan skim-skim umpama skim cepat kaya yang menjanjikan pulangan lebih 40%
setiap bulan. Konsep “Money Game” yang menggunakan emas sebagai bayangan produk
kini berkembang seperti cendawan tumbuh selepas hujan banyak mendapat tempat di
hati masyarakat berikutan keadaan ekonomi yang semakin meruncing. Mereka
berhujah dengan hujah-hujah agama, menamakan skim-skim mereka dengan nama
ilmiah yang sebenarnya hanyalah kosmetik sebagai pasaran utama skim mereka.
Para
cendikiawan Islam perlu kehadapan dalam menangani isu-isu sebegini. Ramai
dikalangan wakalah skim-skim tersebut kebanyakannya menanggung hutang yang
berjuta-juta akibat kerugian setelah berjaya mempromosikan skim syarikat
mereka. Kebanyakan wakalah merupakan
golongan professional dan agamawan yang tidak mengetahui prinsip-prinsip
ekonomi dan perniagaan seterusnya hanya menjadikan aqad dan bebas riba sebagai
syarat untuk menghalalkan urusniaga. Kebanyakan mereka juga sebenarnya tidak
mengetahui transaksi pelaburan syarikat dan hanya menjadikan C.E.O. yang
berkopiah sebagai hujah utama.
Kerajaan
dan badan-badan Islam perlu mempunyai pendirian dalam membuat keputusan
terhadap syarikat yang menggunakan nama Islam sebagai skim cepat kaya kerana
boleh merugikan masyarakat di samping memberi kesan kepada imej agama. Jabatan-jabatan
agama sepatutnya bukan hanya menyerang golongan sesat aqidah semata-mata,
bahkan perlulah menangani masalah sesat dalam mualamah seperti isu berkaitan
sosial dan juga ekonomi supaya rakyat dapat mengetahui akan bunga yang di
dalamnya mudu atau racun.
No comments:
Post a Comment