1 Barang ribawi telah disebutkan oleh Rasulullah S.A.W.
sebagai barang yang tidak boleh ditukar dengan barangan yang sama secara
berlebihan. Terdapat 6 barang ribawi yang disepakati oleh ulama’ iaitu Emas,
perak, tamar, gamdum, barli dan garam. Ini diambil berdasarkan hadith yang
diriwyatkan oleh Ubadah bin Thamith
Yang Meenyatakan :
الذَّهَبُ بِالذَّهَب وَالْفِضَّةُ
بِالْفِضَّةِ وَالْبُرُّ بِالْبُرِّ وَالشَّعِيرُ بِالشَّعِيرِ وَالتَّمْرُ
بِالتَّمْرِ وَالْمِلْحُ بِالْمِلْحِ مِثْلاً بِمِثْلٍ سَوَاءً بِسَوَاءٍ يَدًا
بِيَدٍ فَإِذَا اخْتَلَفَتْ هَذِهِ الأَصْنَافُ فَبِيعُوا كَيْفَ شِئْتُمْ إِذَا
كَانَ يَدًا بِيَدٍ
“Emas dengan emas, perak dengan perak,
gandum dengan gandum, sya’ir (gandum yang lebih rendah kualitasnya) dengan
sya’ir, kurma dengan kurma, garam dengan garam, pertukarannya harus semisal dan
semisal, sama dan sama, tangan dan tangan. Maka jika terjadi perbedaan pada
barang-barang ini lakukanlah jual beli semau kalian selama dilakukan antara
tangan dan tangan.” [HR. Al-Bukhari dan Muslim dari Ubadah
bin Shamit radhiyallahu’anhu, dan lafaz ini milik Muslim]
Berdasarkan Hadith di atas, barang
ribawi boleh dikategorikan kepada dua iaitu logam dan bukan logam. Pertukaran
daripada barang ribawi hendaklah sama jenis dan sama nilai pertukarannya.
Para ulama’ membincangkan ‘illah[1]
barang ribawi berdasarkan keadaan barang tersebut. Pada zahir barangan logam
seperti emas dan perak, ‘illahnya
adalah harga menurut pandangan Mazhab Syafie, Maliki, dan riwayat Imam Ahmad Bin Hanbal. Pendapat ini ada
persamaan dengan pendapat Imam Ibnu
Taymiyyah mengenai barangan logam dalam ‘illah
barangan ribawi adalah sifatnya yang boleh dijadikan harga. Beliau berpendapat
riba hanya berlaku kepada sesuatu yang dinamakan sebagai matawang. Ini berbeza
dengan pendapat Mazhab Hanafi yang menyatakan ‘illah bagi logam barangan ribawi adalah timbangan. Namun begitu,
jumhur ulama’ sepakat bahawa barang bukan logam. ‘illahnya adalah timbangan.
Maka, ‘illah riba ini terhad kepada apa yang dinamakan wang tetap dengan
harga terhadap semua barang, iaitu emas dan perak. Sesuatu yang boleh dijadikan
fungsi matawang dalam ukurun urusniaga jual beli seperti wang fiat yang dibuat
daripada kertas, logam, dan sepertinya. Oleh itu, barangan ribawi yang bukan
logam tidak menjadi perbahasan riba kerana ‘illahnya
yang tidak menjadi asas kepada harga mengikut zaman sekarang.
No comments:
Post a Comment