Persoalan ini agak berbeza dengan
persoalan yang sebelum ini kerana masalah ini khusus utuk balasan terhadap
harga emas. Iaitu wang fiat sama ada ia ringgit, riyal dolar, bath, rupiah dan
lain-lain matawang yang diiktiraf kerajaan. Menurut pandangan kebanyakan ulama’
semasa, wang fiat berlaku padanya riba dengan
diqiyaskan kepada emas dan perak. Ini kerana nilai sesuatu barang di
tentukar kadarnya berdasarkan emas dan perak. Ini bermkana wang kertas telah
mengambil tempat emas dan perak sebagai fungsi sesuatu harga dan sudah
semestinya ia dijalankan mengikut hukum
emas dan perak.
Ibnu
Taymiyyah berpendapat berlaku riba diantara pertukaran mata
wang dengan emas. Ini kerana ‘illah
riba kepada emas itu adalah kedudukan sebagai harga, sama seperti mata wang.
Namun demikian, pendapat beliau masih sama terhadap barangan emas atau perak (
yang berlaku tempaan atau tukangan ) di
mana tidak berlaku riba padanya dan boleh di jual beli secara bertangguh atau
ada lebihan.
Pendapat ini bertentangan dengan
jumhur ulama’ yang mengatakan barang kemas juga dikenakan hukum hakam emas dan
perak. Disebabkan wang kertas disandarkan kepada emas, ia tetap menjadi riba
jika berlaku lebihan dalam urus niaga atau secaraca hutang.
Beberapa ulama’ Zahiri seperti Ibnu Aqil telah menghadkan riba kepad
enam perkara sahaja seperti yang disebutkan dalam hadith. Mereka berpendapat
wang fiat bukan barangan ribawi dan menyokong pendapat Ibnu Taymiyyah mengenai pertukaran emas dan perak dengan wang fiat
secara lebihan dan secara hutang.
Menurut Salman al-‘Awdah, pandangan
yang membolehkan jual beli barangan kemas dengan mata wang secara bertangguh
ini mempunyai alasan dan hujah yang berbeza antara satu dengan yang lain.
Secara umumnya, ia hanya tertumpu kepada dua kemungkinan, iaitu sama ada:
i.
‘illah
pada emas dan perak itu adalah kerana harga maka terkeluar barangan kemas
kerana ia bukanlah harga tetapi sama seperti barangan dagangan lainnya (kecuali
ia hendak dijadikan sebagai harga) atau
ii.
‘illah
itu adalah kedudukannya sebagai emas dan perak. ‘illah itu hanya terhad kepada kedua-duanya sahaja, tidak
dipanjangkan kepada perkara lain. Oleh itu, mata wang kertas bukanlah emas atau
perak secara mutlak
No comments:
Post a Comment