Jual beli secara hutang dibenarkan
dalam Islam sebagai altenatif kepada pinjaman secara bertangguh dengan adanya
lebihan. Dalm urusniaga ini, pembeli layak untuk mengambil lebihan lantaran
mengambil kira jangka waktu nilai matawang yang semakin meningkat dan risiko sepanjang pembayaran. Dalam
urusniaga barang kemas juga demikian. Memandangkan bayaran kini boleh dilakukan
dengan pantas tanpa perlu menyerahkan zahir wang menjadikan penyerahan barang
kemas secara tangguhan. Para pedagang memerlukan masa lebih kurang 20 hari
hingga tiga bulan untuk melakukan akad jual beli tersebut. Jika bayaran
ditangguh ketiga tempahan dibuat, ini boleh mendatangkan kerumitan dan
membekukan modal. Dalam meneliti masalah ini, Ibnu Taymiyyah membolehkan barang kemas dijual dengan emas secara
bertangguh.
Pendapat Ibnu Taymiyyah ini bertentangan dengan jumhur ulama’ yang Pendapat
ini bertentangan dengan pendapat jumhur ulama’ yang menyatakan, sebarang bentuk
emas sama ada berbentuk ketulan, ditempa atau disadur dengan emas tidak sah
dilakukan jual beli secara bertangguh. Mereka berhujah dengan beberapa hadith
yang melarang jual beli secara bertangguh.
Pada asalnya, Ibnu Taymiyyah berpendapat sama dengan jumhur ulama’ seperti yang
dinyatakan dalam majmu’ al-fatawa
yang menukilkan pendapat ulama’ mengenainya. Tetapi pendapat ini bertentangan
dengan penilusannya seperti yang tertulis dalam Tafsir Ayat Ashkalat. Salman
al-‘Awdah telah menegaskan bahawa (Salman, 2000): "Sebenarnya Ibnu Taymiyyah telah menarik balik
pendapatnya yang telah mengharamkan transaksi ini kepada pendapat yang mengharuskan."
Secara umumnya, rumusan yang
ditulis oleh Salman al-‘Awdah
mengenai pandangan semula Ibnu Taymiyyah
telah merumuskan bahawa emas dan perak itu telah bertukar fungsinya, tidak lagi
sebagai medium pertukaran tetapi ia telah jadi barang dagangan. Oleh itu maka
harus untuk menjual dan membelinya secara hutang dan ansuran. Pendapat ini
dikosong oleh Ibnu Qayyim, Abbas Muhammad
al-Baz dan Imam An-Nawawiy.
Antara hujah yang dikemukakan oleh Ibnu
Taymiyyah adalah :
i.
‘illah
riba pada emas dan perak adalah kedudukan kedua-duanya sebagai harga. Sekiranya
kedua-duanya telah menjadi perhiasan maka hanyalah semata-mata barangan sama
seperti barangan lain yang diperniagakan. Dengan ini, ia boleh dijual secara
berlebih kurang, tanpa persamaan dan segi timbangan dan boleh dijualbeli secara
tangguh dan ansuran.
Emas dan perak adalah
matawang yang diwajbkan zakat padanya tanpa perselisihan pandangan tetapi jika
kedua-duanya dalam bentuk perhiasan maka tidak dikenakan zakat menurut
kebanyakan ulama’ (semua mazhab fiqh kecuali mazhab Hanafi). Dengan ini,
jelaslah bahawa perhiasan itu adalah barangan dan boleh dijual beli seperti
biasa dan secara bertangguh
No comments:
Post a Comment